Marsden Hartley

Marsden Hartley

En kunstoplevelse på Louisiana den 9. jan .2020

Et hold af interesserede mennekser med meget forskellig baggrund mødtes for at bruge to en halv time på at opleve Marsden Hartleys livsværk. Eller rettere, nogle nedslag i hans meget omfattende værk. Louisianas udstilling er meget fornem: repræsentativ, alsidig, gode værker fra alle Marsden Hartleys livstemaer. Og dog er det – naturligvis – kun et lille udsnit af kunstnerens samlede værk. Og det, vi så var så endnu et lille udsnit af Louisianas udstilling. Herunder er et biledgalleri, med alle de værker, vi investerede vores opmærksomhed i:

Billedeerne ovenfor er indsat som en karrusel, man kan klikke på pilene th eller tv i billedet for at gå til det næste. Desværre laver programmet alle billederne lige høje, men det beskærer vist ikke billederne. Værkerne er i samme rækkefølge som vi betragtede dem. Helle har optaget, det der blev sagt i forbindelse med hvert billede. Lyden kan man hente hos Helle.

Marsden Hartley: 
Hilsen og Hyldest til en mus.

Hvis en mus bygger rede
Af de ord, man har skrevet,
Kan man da gøre andet end
At tage imod dens smiger?
Jeg har bedømt det som klogt at gøre det.
Jeg har takket musen
Så meget jeg kunne
Mens den vimsede ud og ind
Af værelset.
Den har forberedt sig på vinteren
Med en rede af min ord.
Jeg havde aldrig troet
De kunne være så godt et værn mod kulden,
Til den navnløse.

Du, der har magt over alt obskurt,
Lyt - kom her over, sid ved min side
og lad mig sige de ting, jeg gerne vil sige -
Jeg ønsker ikke kunstige himle eller
noget af den slags!
Jorden er så meget mirakel, som jeg kan kende.
Jeg levede og blev opfostret i drømmens magi,
klare flammer og dybsindig latter
hele vejen rundt om min sydende ramme.

Langsom Kunstbetragtning giver anledning til mange overvejelser, både i billeder og i ord. I ord, fordi vi er flere om at udtale nogle reaktioner på kunstværket. Og for hver udtalelse bliver de andre rigere, for ‘sådan kan man også se det‘. Man oplever at kunne få hjælp til at se via de andres øjne. For tiden bringer dagbladet Information en artikelserie om hvordan it ændrer vores hjerne. I den anledning har 4 journalister skrevet om deres oplevelse af at se på eet kunstværk i en hel time. Find Artiklen her

Ved langsom kunstbetragtning opdagede vi at de tilsyneladende uoverensstemmelser i værkerne egentlig er Polariteter, dvs. at to tilsyneladende modsætninger gensidigt betinger hinanden, som nord og sydpol på en stangmagnet. Polaritetene kunne opleves som de kræfter, der foldede værkets essens ud. I flere, ja mange af værkerne, kunne polariteterne oplever som berigende, for imellem polariteterne udspiller livet og farverne sig. Den levende tilværelse udfolder sig mellem fødsel og død. Farverne udfolder sig mellem lys og mørke . Det kan føre til oplevelser, der er af betydning på mange områder udenfor kunstbetragtningens, Men noget som kunstbetragtningen kan hjælpe til med at få øje på.

I den oplevelse, vi havde af Hartleys værk viste der sig en omfattende polaritet: Stil det tidlige værk ‘Raptus‘ ved siden af det sene værk ‘ Sustained Comedy‘. Det er to værker , der skiller sig kraftigt ud fra mange af de andre værker, og de er heller ikke ret ‘smukke’. ‘Raptus‘ (begejstring) kan opleves som den ydre, længselsprægede forestilling om, at der er noget højere i verden. Sustained Comedy kan opleves polært til dette: Det viser den indre opnåede enhed med verden, hvor planter har slået rødder i og fuglene bygget rede på skuldrene og torso er forvandlet til bolig for den forvandlingsdygtige natur (repræsenteret ved sommerfugle) og midt i hjerteregionen en henvisning til ‘Treenigheden‘ af Masaccio