Marsden Hartley – oplevet på Louisiana

Marsden Hartley – oplevet på Louisiana

Ca. 20 mennesker investerede deres bevidsthed i at SE Hartleys værk. De så længe og grundigt på hvert værk. Nedenfor er det første og det sidste gengivet. Ringen er sluttet!

Se en grundigere omtale og alle billederne på dette LINK

Flere deltagere sagde, at de efter at have SET værkerne, gerne ville opdage mere af Hartlsys kunst, læse hans digte og vide mere om hans liv. DVS først arbejde sig fem til selvstændige oplevelser ved at SE og ved at lytte til, hvad andre kan se. Det er en bekræftende oplevelse, der vækker en interesse, som fører til at ønske mere viden. Når det sker i denne rækkefølge: Først egen oplevelse, derpå viden fra andre, undgår man at andres viden stillier sig imellem værket og betragteren og i visse tilfælde gør den selvstændige iagttagelse besværlig. Viden bliver i stedet til impulser til selvstændigt at se mere, opleve mere…

Dagbladet ‘Information’ bragte den 10/1 en artikel om 4 journalister, der satte sig til at se på eet kunstværk i een time. Hver for sig og uden forberedelse. Det var vanskeligt med berigende. Læs artiklen her:


Kommende arrangementer

[MEC id=”3617″]

Tidligere indlæg:

  • Naturens frugtbarhed
    Georgia O’Keeffe og Ambrosius Stub Georgia O’Keeffe: Blå blomst. ca 1919 Ambrosius Stub: ‘Den kiedsom vinter gik sin gang’  Og Vaaren pynter Bøgen ud – til Brud.Naar Soelen brender som en Glød,Og stikker Ild i Barm og Skiød, – Fra 4. vers i ‘Den Kiedsom Vinter git sin gang’ Du kan læse hele Ambrosius Stubs digt ved at klikke her Som du kan læse i den beskrivelse af digtet, Information bringer den 19/6, rummer digtet erotiske anstrøg. Det er intime forårsbilleer.Solen Stikker…

    Read More Read More

  • Genopdag Naturen med Michelangelo og Brorson.
    At stille David op som supplement til Brorsons betagende salme (Op al den ting, som Gud har gjort) er et vovestykke. Dels fordi Michelangelos David er ca. 230 år yngre end Brorsons smukke salme, dels fordi en skulptur kræver, at man betragter den fra alle vinkler, hvilket jo er umuligt på en todimensional skærm.  Michelangelos skabte sin David i årene 1501 – 1504. Det var en tid, hvor humanismen var i højsædet. Man betragtede mennesket som en værdig del af naturen. Ikke nødvendigvis som stående højere end…

    Read More Read More

  • Genopdag Naturen!
    Lige præcis på Grundlovsdag indledte dagbladet Information en serie om ‘at genopdage naturen.  Sammenfaldet mellem Grundlovsdag og arbejdet med at genopdage naturen er tankevækkende: Måske burde også Naturen have grundlovssikrede rettigheder? Mine ¨Breve om Kunst¨ har ofte omhandlet vores forhold til naturen, og jeg vil forsøge at supplere Informations artikler og digte med kunstværker, der forhåbentlig kan opfordre til en tankevækkende dialog med digtenes natursyn. Serien indledes med ordene: ¨Vores samfund er i gang med at genopdage naturen. Efter at…

    Read More Read More

  • Pinse: Solens Corona!
    Billedet herover har Vincent van Gogh malet i 1890, samme år som han døde. Fortællingen om Lazarus kan du finde lige midt i Johannes-evangeliet. Den er dramatisk: En god ven af Jesus er død. Budskabet når Jesus medens han er langt væk fra hvor Lazarus og hans søstre bor. Jesus skyder det tilsyneladende hen. Først 3 dage senere kommer han til graven og søstrene advarer ham: ‘Han stinker allerede’. Se på Lazarus på billedet. Hans krop er næsten henflydende. Jesus…

    Read More Read More

  • At være en del af naturen?
    Franz Marc: ‘Kæmpende former’. 1914 Franz Marc: Naturens dynamiske balance.Vi tager et langt spring fra høj- renæsancen til få dage før første verdenskrig brød ud i 1914.Men det er jo ikke et billede af naturen!Og dog: I overensstemmelse med naturen. De to former er vidt forskellige og har dog mange ligheder. Der er runde, hvirvlende former i dem begge, men hvor den røde form er udadreagerende og aggressiv er den sortblå form sammentrukket som forbrerdte den en eksplosion, medens den…

    Read More Read More

Venlig hilsen
Ove Franke
Comments are closed.
%d bloggers like this: