Marsden Hartley – oplevet på Louisiana

Marsden Hartley – oplevet på Louisiana

Ca. 20 mennesker investerede deres bevidsthed i at SE Hartleys værk. De så længe og grundigt på hvert værk. Nedenfor er det første og det sidste gengivet. Ringen er sluttet!

Se en grundigere omtale og alle billederne på dette LINK

Flere deltagere sagde, at de efter at have SET værkerne, gerne ville opdage mere af Hartlsys kunst, læse hans digte og vide mere om hans liv. DVS først arbejde sig fem til selvstændige oplevelser ved at SE og ved at lytte til, hvad andre kan se. Det er en bekræftende oplevelse, der vækker en interesse, som fører til at ønske mere viden. Når det sker i denne rækkefølge: Først egen oplevelse, derpå viden fra andre, undgår man at andres viden stillier sig imellem værket og betragteren og i visse tilfælde gør den selvstændige iagttagelse besværlig. Viden bliver i stedet til impulser til selvstændigt at se mere, opleve mere…

Dagbladet ‘Information’ bragte den 10/1 en artikel om 4 journalister, der satte sig til at se på eet kunstværk i een time. Hver for sig og uden forberedelse. Det var vanskeligt med berigende. Læs artiklen her:


Kommende arrangementer

[MEC id=”3617″]

Tidligere indlæg:

  • Forbedre Samfundet??
    Det kan opleves som om alle kriser flyder sammen lige nu: Corona krisen – er langt fra overstået ude i verden. Uligheds-krisen buldrer derudaf. Krigstrusler hænger tungt over vore hoveder. Klimaændringer er mærkbare. Splittelse i samfundet i grupper, der næppe kan tale sammen – og slet ikke kan forstå hinanden. Mennesker i vores del af verden lider i stigende grad af stress og livsstilssygdomme fortsæt bare listen…. Men hvad kan der gøres. Det har jeg naturligvis ikke svaret på, men…

    Read More Read More

  • Mika Rottenberg: Kunst om kapitalismens latterlighed.
    Er Mika Rottenbergs kunst politisk? Mit svar er NEJ! Sammenlign med den kunst, totalitære regimer har benyttet sig af. Lad mig nævne to eksempler: Nazi regimets plakatkunst, som skulle overbevise almindelig folk om bestemte politisk e holdninger. Jeg mindes i særlig grad en plakat, der bliver vist på ¨Topogarphei des Terrors¨museet i Berlin. Den viste en hæderlig arisk udseende ung stærk mand, der var ved at segne under de krøblinge og homoseksuelle, han måtte bære på sine skuldre. Teksten mere…

    Read More Read More

  • SteinerPædagogik er baseret på bevægelse.
    En undersøgende og nysgerrig holdning til den pædagogik, der ligger til grund for Rudolf Steiner Skolerne vil overbevise om at bevægelse er helt central i alle klassetrin og i alle fag. Et af tidens symptomer (eller sygdomme?) er manglen på bevægelse. Det fører til tiltag, der skal opfordre og lokke især børn og unge til at bevæge sig mere. Sport og idræt bliver prioriteret højere end tidligere og det forsøges at få mere bevægelse ind i børnenes skoledag. Alt sammen…

    Read More Read More

  • Billede og Musik
    Ejendommeligt at mærke, hvordan musikken påvirker os ganske anderledes end billedkunsten gør.Vi tåler at se rædselsfulde billeder uden at blive voldsomt følelsesmæssigt påvirkede. Her er et ret aktuelt motiv – men fra 1898. Arnold Böcklin: Pesten. 1898 Pesten er en pestillens, der fejer alt liv væk fra gaden i den lille by. Måske er det Fiesole i nærheden af Firenze? Farverne er forrådnelses grønlige, brune og sorte. Det eneste oplivende er kvindens røde klædedragt, men hun er styrtet omkuld under…

    Read More Read More

  • Polaritet og Forvandling
    Baptisteriet i Firenze ‘Hvis vi kan opholde os længe nok i spændingsfeltet mellem modsætninger – understøtte det; være ærlige overfor det – kan vi til tider blive et kar, som de guddommelige modsætninger flyder sammen i og føder en ny virkelighed.’Marie-Louise von Franz. If we can stay with the tension of opposites long enough – sustain it, be true to it – we can sometimes become vessels within which the divine opposites come together and give birth to a new reality. Marie-Louise…

    Read More Read More

Venlig hilsen
Ove Franke
Comments are closed.
%d bloggers like this: