Lad os nu SE

Lad os nu SE

Philipsen: Bissevejr. Fra Saltholm 1909

Et af Theodor Philipsenshovedværker er denne tilsyneladende naturalistiske skildring fra Saltholm. En lille flok gæs vralter i det lave vand næsten på linie fra venstre mod højre i billedet. En flok køer bevæger sig diagonalt i billedet og ind i billedrummet. Øverst en gruppe heste (med markant lange reflekser i vandet) bevæger sig parallelt til gæssene men på lang afstand – næsten på horisonten. Dette Z holder billedet stabilt. Bevægelsen kommer af de løbende (bissende) køer i billedmidten – og ikke mindst af farverne og formens opløsning. Se disse to udsnit:

Ovenfor et udsnit af vandet midt i billedet med reflekser af den løbende ko, som her ses i forstørret udgave:

Den Bissende ko i midten af værket

Oplevelsen af bevægelse er tydeligvis opnået af at formerne er slørede til det ikke genkendelige. Dermed kan betragteren ikke med et enkelt blik fuldende ‘hvad’ det er, forskellige blikretninger giver en variation af stillinger, som vi kun kan forstå ved at koble formerne til bevægelse. Vi skaber altså bevægelsen med vores syn.

Bissevejr af Philipsen viser en polaritet: Ro og Bevægelse. Roen dannes af kompositionen stramme linier, bevægelsen af formenes opløsning og farverne dynamik. Erfaringerne fra impressionistisk maleri (Monet f. eks.) tager Philipsen på en måde tilbage i det tilsyneladende traditionelle maleri. Se igen på udsnittet af vand: Det kunne være et udsnit af en af Monets mange åkander.

Ove Frankels Kunstblog er et supplement til de kunstbetragtninger der afholdes på aktuelle udstillinger. Næste gang på Louisiana med Ann Veronica Janssens udstilling af lys og fraver.

Comments are closed.